torsdag 31 mars 2011

Dufveholms Herrgård 2011-03-19/20

Dufweholms Herrgård är en romantisk liten herrgård som ligger superidylliskt precis invid vattnet strax utanför Katrineholm. Jag har faktiskt besökt Dufweholm en gång tidigare. Då var det sommar och tidig augusti och i trädgården var hallonsnårens grenar tunga av mogna hallon - som vi fick äta hur mycket vi ville av. Osannolikt gott och ytterst sympatiskt av personalen.

Av allt jag tycker om med Dufweholm är personalen kanske det som kommer på första plats. Ingenting tycks omöjligt. När jag bad om att få ett rum i själva herrgården istället för byggnaden tvärs över gårdsplanen var det inte några problem. Och det stannar inte där. När vi kommer till rummet visar det sig att vi dessutom fått en av sviterna!

Låt mig nu rada upp några fler favoriter:
Afternoon-teat: det är en redig och varierad scones-, kak- och tårtbuffé som dukas upp. Allt serverat på vackert porslin. För en sån som mig som inte är überförtjust i sötsaker fanns det flera utsökta snittar och goda ostar att välja på.

Miljöerna: alla salonger och hotellrum är smakfullt renoverade i en väldigt typisk herrgårdsstil, om ni förstår vad jag menar? Det är liksom lite over the top, men det är ju faktiskt precis så man vill ha det när man är på en herrgård. Möblerna är bekväma och fräscha trots vintagekänslan (tro mig, det är inte alla ställen man kan säga att möblerna känns fräscha på).

Omgivningen: det är bedövande vackert både på sommaren och vintern att promenera runt i omgivningarna. Vattnet, lusthuset, hallonbuskarna ... allt är så idylliskt.

Maten: välkomponerade menyer från ett stabilt men ändå modernt kök. Till exempel serverades vi en carpaccio på dovhjort som serverades med lökmajonäs och en parmesanliknane ost från trakten. Det ekologiska tänket ligger i fokus och det mesta från menyn kommer från trakten. Vinpaketet som vi valde att köpa till menyn var kompetent sammansatt, prisvärt och ackompanjerade maten perfekt.

Övriga gäster: när man åker på såna här weekendturer är det lätt att man känner sig lite väl normativ. Nästan alltid består gästerna av vita heterosexuella par som i möjligaste mån försöker undvika ögonkontakt med alla andra. Den här helgen på Dufweholm fanns det både ett sällskap med gay män, en mamma med sin dotter och två äldre par som reste i sällskap. Det fanns yngre och äldre, lite tjusigare och lite enklare par. En skön mix, och det gillar jag.

Vad kan jag säga? Jag är hemskt förtjust i Dufwholms herrgård. Synd bara att det ligger två timmar bort från mig.

Om paketet:
ROMANTISK WEEKEND, 1 NATT
Från 1.695:- per person. I weekendpaketet ingår: Afternoontea, välkomstdrink, en fyra rätters middag, kaffe i salongen, logi i hemtrevliga herrgårdsrum samt frukostbuffé.

Länkar:
Dufweholms Herrgård

Bilder:
Sovrummet i Godsherre Sviten. Där är gardinerna matchade med kuddarna och tapeten. Ytterst förnämligt.

Och här är vardagsrummet. Vi satt inte jättejättemycket i soffan. Men lite. Under den stunden kände jag mig som en lady.

Tittar man in i badrummet ser man ett badkar med tassar som också var ett bubbelbadkar. Det har man väl aldrig sett förr? Det badade vi inte heller i men det var ändå fint att ha.

Efter att vi oohat och aahat oss genom våra rum gick vi ner till en av salongerna för afternoon tea.

Jag försåg mig av snittar med matjesillröra och skinkpaj och lokalt producerade ostar.

Efter te och snittar och bakverk gick vi på en liten upptäcksfärd i herrgården. Här är en av salongerna.

Och här är en annan. Alltså, jag skulle faktiskt kunna tänka mig att bo så här. Faktiskt.

De som har Dufweholms herrgård samlar på en massa saker. Bland annat uppstoppade djur och korkskruvar. Och hus. Jo, det är säkert. Men det tog jag igen bild på.

Kvällens middag inleddes i en av salongerna med ett glas välkyld torr cava.

Till förrätt fick vi dovhjortscarpaccio från Getskavs Gård som serverades med lökmajonäs, Di stefano-ost från Jürss mejeri i Flen, örter och rostade pumpafrön.
Jag dog.

Som tur var återuppstod jag lagom till huvudrätten som var ankbröst som serverades med jordärtskockspuré samt en ragu på dinkel och bondbönor samt rödvinssky smaksatt med lingon.

Kvällen avslutades med ostar från Jürss mejeri i Flen som kom med herrgårdens tomatmarmelad och sesamkex (och en kokoscheesecake med ananassorbet, passionsfrukt plus en rom- och stjärnanisbakad ananas).

Vår förträffliga weekend avslutades med en stor frukost i en av salongerna. Allt som allt hade vi en himla fin helg på Dufweholms herrgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar